Jord-til-bord opgave (3:3)
Efter nu at have gennemført jord-til-bord forsøg med "stor kæmpeparasolhat" og "ko"-til-bord forsøg i form af tykmælksfremstilling, var det nu tid til at Tine og jeg i fællesskab skulle lave den ret, som skulle danne det kulinariske grundlag for et tænkt didaktisk forløb. Kravene til retten var dels, at den skulle være rimelig let at lave ift. den tænkte alders-gruppe (6-7 årige børn), dels at den skulle have et eksotisk og fremmed strejf, for dermed at give forløbet en kulturel indgangsvinkel. Selve retten er inspireret af Tines talrige besøg i Tyrkiet, og dermed ikke blot en ret der er blevet til, ved slavisk at følge en kogebog. Dette mod ville jeg ikke have haft, hvis jeg havde stået alene med opgaven. Sandt at sige er jeg ikke særlig skrap i et køkken, men på den anden side har madlavning heller aldrig haft min store interesse, så der er nok en "vis" sammenhæng. JDen skriftlige del af det tænkte madprojekt foreligger på Blackboard. Her skal det blot oplyses, at det er beskrevet med udgangspunkt i Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel. En trinvis gennemgang af madprojektet kan ses på Tines VNT-blog. Derfor begrænser jeg mig nedenfor til at illustrere nærværende indlæg med et par ukommenterede billeder fra dagen, hvor Tines køkken for en stund var rykket til den Anatolske Højslette!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar