lørdag den 12. oktober 2013

Refleksioner og praktiske oplysninger - ler

Leropgave (8:9)
Efter nu at have afsluttet hjemmedelen af leropgaven, følger her lidt refleksioner og praktiske oplysninger vedr. forløbet.

Som jeg skrev i mit første indlæg, havde jeg før denne opgave ikke arbejdet med ler siden Folkeskolen. Det var derfor arbejdet og indtrykkene fra dengang, der sad i kroppen, da jeg skulle i gang med denne opgave, og for mit vedkommende betød det, at selvtilliden omkring egen formåen udi lerhåndværket ikke just var i top. Med hjælp fra en keramiker fik jeg dog i forløbet delvis rettet op på dette forhold. Jeg tør nu godt påtage mig at gennemføre et mindre lerprojekt med en mindre brugergruppe, og det er jo egentlig det, det hele handler om. Dermed ikke sagt, at jeg er blevet hverken ekspert eller noget der ligner, men jeg har prøvet kræfter med leret som materiale, oplevet hvodan det forandres, alt efter hvor fugtigt / tørt det er, afprøvet forskellige teknikker og eksperimenteret med forskellige sammensatte figurer og konstruktioner. At arbejde med ler er ikke let, men alligevel er det et relativt taknemmeligt materiale, da man ikke kun har "et skud i bøssen". Leret kan igen og igen fugtes og dermed bringes tilbage til sin oprindelige konsistens, og her synes jeg, at man finder en af lerets helt store pædagogiske kvaliteter. Derudover giver leret - i modsætning til det at tegne - mulighed for at arbejde tredimensionelt, hvilket er endnu en stor pædagogiske kvalitet.
Så jeg tør næsten godt love, at det ikke er sidste gang jeg har haft fingrene begravet i dette elastiske materiale.

Det ler vi har arbejdet med, kom fra firmaet CERAMA A/S og indeholdt 40 % rød chamotte og havde en finhed på 0 - 0,5 mm (se udklip fra kataloget for yderligere specifikationer og brændetemperatur). På firmaets hjemmeside - www.cerama.dk - finder man et omfattende katalog over deres produkter. Udover råmaterialer sælger de også glasurer, lerfarver, gibsforme, håndværktøj og meget, meget mere. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar