onsdag den 11. december 2013

Symønster og metervare til en anorak

Udfordringsopgave (1:2)
Efterårets udfordringsopgave er for mig desværre gået hen og blevet vinterens udfor-dringsopgave! Det går nok endda, og jeg er nu ved at få fremskaffet de materialer, jeg skal bruge til projektet. - Og hvad går mit projekt så ud på...? Jo, jeg vil sy mig en klassisk bomuldsanorak, delvis inspireret af de bomuldsanorakker, som det daværende firma "Musk Ox" engang producerede. Når den engang bliver færdig, vil jeg i sommerhalvåret bl.a. bruge den som et lettere og mere "pustende" alternativ til de tættere nylonanorakker, når jeg er på langtur i kajakken. De anorakker der fremstilles til kajakroning er gode, når vejret er koldt og blæsende, men med tætsiddende neoprenmanchetter i ærmerne er de ofte for varme og for klamme at have direkte udenpå en kortærmet t-shirt, når sommeren viser sig fra sin bedste side. Det der er godt nok til de grønlandske fangere, er med garanti også godt nok til mig!

Jeg har researchet en del for at finde det ideelle stof, og allerede her løb jeg ind i de første udfordringer, for faktisk er metervarer, der er velegnet til outdoor-brug ikke det, der er mest af på hylderne, når man søger i de stofbutikker, der er at finde på Internettet. Her kom det mig så til gode, at jeg bor i Tyskland, for her fandt jeg butikken "stoffmeile.de" og de har et - set med mine øjne - imponerende udvalg af ensfarvede bomuldsvarer og endda i forskellige tykkelser!
Så stoffet ("Baumwoll-Canvas extra - Uni 300 g/kvm - se link) er nu bestilt i farven grå (så det matcher hår-farven J) og ligeledes er mønsteret også på vej. Også her løb jeg imidlertid ind i pro...... - nå nej "udfordringer". Det danske firma "Onion" havde godt nok det perfekte symønster, men desværre er det udgået (anorakker hjemmesys tilsyneladende ikke i en mængde, der afføder det helt store behov for symønstre). Igen måtte jeg via Internettet syd for grænsen for at "gå på jagt" efter et sted, hvor det ønskede symønster endnu var på lager. Og søreme om ikke heldet igen tilsmilede mig. Hos firmaet "Frau Tulpes Onlineshop" (se link) fandt jeg præcis det symønster som i Danmark var udsolgt. Så nu venter jeg på, at varerne kommer hjem, så jeg for alvor kan få taget hul på projektet.

2 kommentarer:

  1. en anden gang... skulle du bare havde spurgt mig mht til mønstre... jeg har mange.. og jeg ved både håndarbejde(kan lånses på bib har et) og ny mønster konstruktion for kvinder har også et...(tyk sag, der kan lånes på bib.) men ja vintæt bomuld er svær at finde... jeg mener stofstedet i dk i perioder også har haft.. men det har vist mest været i pink og syren...

    SvarSlet
  2. Hej Camilla
    Tak for din kommentar og jeg skal have dig i tankerne, hvis jeg engang i fremtiden igen kaster mig over et syprojekt.
    /Jørgen

    SvarSlet